lurelus

Eller luser, som mamma konsekvent kaller det. (Ei/en lus, lusen/lusa, flere lus, alle lusene, mamma! Til nøds «fleire lyser» på nynorsk, tydeligvis.)

I alle fall, jeg sitter her og strikker på en vott. En vott med lus. Tjukke lus! (Såpass tjukke at de står litt ut og ser ut som hjerter, tjoho!)

1

Såpass tjukke lus at det kan hende de gjemmer på en aldri så liten(tjukk?) hemmelighet? Jeg har slått på storthrumma og lært meg noe nytt, nemlig thrumming! (Thrummelyd.no heheee)

4

Lusene er nemlig ullfiber strikket inn blant garnet. Jeg får nesten dårlig samvittighet. Denne fine merinoulla fikk jeg fra tekstillæreren min på KH-avdelingen, og jammen sitter jeg her og river den i biter.

5

Disse strikkes altså inn i et lusemønster. (Fungerer også fint som løsbart.) Hvorfor? Vel, i følge forfatteren av oppskriften blir resultatet noen voldsomt varme votter. Og med tanke på hvordan det ser ut inni, tror jeg jammen meg på henne!

2 3

Hele votten blir altså superpolstra i ren ull på innsiden. Aner jo ikke hvordan dette faktisk føles i bruk, men jeg har trua. Er litt usikker på hva dette heter på norsk, men læreren min foreslo «flossing»? Place thrums, sette/slå flosser? Jeg aner ikke.

Oppskriften fant jeg på Ravelry, akkurat her!

Dette innlegget ble publisert i håndarbeid, hjerteforma og merket med , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

