hakke peiling, jeg

(åh, ordspill <3)

Tekstilperioden i kunst og håndverksfaget, som jeg jo har gledet meg så veldig til, ble ikke en så fin dans på roser som jeg hadde håpet. Det er bare stress, stress og litt mer stress føler jeg. Da vi jobbet i andre, hardere materialer, fikk vi én eller to oppgaver – og jobbet med dem. Nå har vi to store oppgaver, i tillegg til minst en million små.

Den største biten er å sy kjole. Jeg må sy en kjole! På symaskin! Jeg hater symaskiner, og symaskiner hater meg. (Jeg ville sy strikkepinneetui i sommer, men jeg ble så sinna at mamma nesten ikke lot meg gjøre det ferdig. Jeg var oppriktig sur i tre dager etterpå.) Vi har en veileder, og er 13-14 studenter. Vi har hatt tekstil i godt over en uke nå, men har brukt én dag på kjolen. De andre dagene har gått med til bare småting. Vi må produsere så mye dall i tillegg til den store oppgaven. Ved eksamensutstillingen i juni skal vi legge fram alt vi har gjort, og vise fram hvilke teknikker vi behersker. Det skal veves, hakkes, pjones, strikkes, hekles, lages snorer… Mange ting jeg ville digget, hadde vi faktisk hatt tid til å gjøre det ordentlig. Alt vi gjør går i racerbil-fart og alt føles halvgjort og halvferdig. Den totale motsetning til hvordan jeg liker å arbeide med håndarbeid. Mer enn halvparten av arbeidet gjør jeg hjemme, mens jeg har halve hjernen i bachelor-modus.

Men okei, nok sutrning. Alt ordner seg. Til kjolen vi skal sy,  kan (skal) vi også ha en del tilbehør. Det være seg vesker, sjal, smykker og hva man vil. Kjolen min er sort og hvit, og jeg tenkte å lage to ulike sett med matchende tilbehør. Et sett med sorte og hvite ting, og ett med litt farge. I helga har jeg knotet ihop en slag clutch.

IMG_2682

Den er hakket på hakkekrok 4mm, i et langt rektangel, og heklet sammen i sidene. Garnet er burgunderrød bomull fra Søstrene Grene og Mandarin petit fra Sandnes Garn. Man tager vad man haver. Ikke bedårende vakker, men mitt første hakkeprosjekt er i alle fall over.

IMG_2683

På lukkeflappen sydde jeg på en hekla sløyfe. Tenkte å lage fler sløyfer, til eventuelt hårpynt, smykke eller noe lignende.

IMG_2686

Clutchen er ikke foret, og er derfor helt slapp og egentlig litt ubrukelig. Jeg vet ikke. Tenkte å lage en del ulike snorer, og kjøpe noe fiksfaks lukkemekanisme på Panduro, så man kan variere mellom ulike snorer til å ha over skulderen, eller å bare bære den rundt som den er.

Har dere forresten sett den nye oppskriften Pickles har lagt ut? Chich kjole! Åååh, jeg har så lyst til å strikke den NÅ. La meg strikke kjole i stedet for å sy en. Det hadde vært perfekt, det.

Dette innlegget ble publisert i håndarbeid og merket med , , , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

