nye masketeknikker, dietter og skummel trening

Endelig har vi kommet til tekstil-perioden i kunst og håndverksfaget mitt. Tidligere har det vært en del arkitektur, billedkunst og skulptur, men nå er det mykere materialer på gang. Hovedoppgavene vi skal jobbe med, er design og sying av et selskapsplagg+tilbehør, og hode-/håndplagg. I tillegg er vi nødt til å utforste masketeknikker vi ikke kan fra før, som for eksempel kan være pjoning, hakking, gimping, nålebinding, dobbelstrikk eller kontstrikk. Jeg kan bare å strikke og hekle, så det ble plutselig en hel del å sette igang med. Jeg har tilbragt lørdagen med nesa i denne boka, og funnet ut av både pjoning og hakking.

IMG_2658

Kjekt når dette er pensum, hva? Jeg hakket bare en liten prøvelapp, men har pjonet to ulike pulsvarmere. Beklager altså, men… Pjoning må være det kjedeligste jeg har vært borti. Kanskje er det fordi jeg måtte rekke opp minst hundre ganger, fordi jeg pjona alt for stramt, men jeg likte det ikke særlig godt. Har også funnet begrenset med oppskrifter og muligheter for pjoningen, så jeg har bare funnet ut av rundt og rundt og rundt-pjoning. Hva annet kan man gjøre med det?

IMG_2653

Den første pulsvarmeren jeg hekla. Denne rekka jeg opp minst ti ganger før jeg pjona den ferdig. Det er helt frustrerende hvor løst man på ha maskene, jeg går jo helt i spinn. Testprosjekt utført på en busstur tidlig på morgenen. Den er alt for stram, litt for tjukk og jeg liker ikke når det er sånn ting over tommelen, men oh well, måtte prøve.

IMG_2651 IMG_2652

Den andre pulsvarmeren, den jeg ble mest fornøyd med. Tynt garn på relativt tjukk heklekrok, og plagsomt løse masker. Føler jeg mister all kontroll da. Pjone-strukturen ble kanskje litt borte med garn-/krok-forholdet, men jeg likte at pulsvarmeren ikke føltes for tjukk på håndleddet. Egentlig er jeg ingen pulsvarmerperson i det hele tatt, men de er jo greie lære seg-prosjekter. Mulig jeg slår til og lager en til, for å kunne ha med i «prøve nye ting»-bunken i KH-eksamensutstillinga. Kanskje.

Egentlig likte jeg ikke hakking noe særlig heller. Tror også det er litt for fremmed enda. Jeg klarer ikke helt å se hva jeg kan bruke teknikken til? Hva trenger man å hakke, liksom?

Ellers har jeg bare strikket et pannebånd. For noen dager siden fikk jeg en spennende melding fra ei jeg kjenner. «Hei! Du strikker et pannebånd og mappe til macbook air-en min, og jeg setter opp kostholds- og treningsplan til deg?» Oh hell. Jeg har vært rimelig interessert i både trening og kosthold fra før, men akkurat når det kommer til treningen er jeg totalt clueless og har ikke peiling på hva jeg driver med. Heldigvis har Else god peiling, så nå… Hjelpes. I morgen, klokken ti om morgenen, skal jeg møte opp i Crossfit Trondheims lokaler for å få innføring i ulike teknikker. Tror det er teknikker og noe med vekter? Se på headeren på Elses blogg, så skjønner dere kanskje hvorfor jeg er livredd! Sterk frøken! Så, altså… Jeg, Ingvill, som synes tørkerullhylser (eller til nød strikkepinner) er tunge nok manualer, skal altså stå i lokalene til kule, ivrige, sterke crosfittere og se ut som en fjomp. På diett skal jeg og. Mulig jeg holder dere oppdatert.

Pannebåndet, ja. Det ble Pickles pannebånd fra dette flettesettet. Jeg hadde litt tynnere garn, og la opp litt fler masker. Jeg droppet også rundene med rillestrikk, la opp midlertidlig opplegg og masket (? hva heter det på norsk, egentlig?) endene sammen til slutt.

IMG_2655

Ingen modell-bilder, jeg kler ikke pannebånd for fem flate øre. Kanskje jeg får Else til å modellere. Håper det passer!

Dette innlegget ble publisert i det der andre, håndarbeid, ingvill og merket med , , , , , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

