jula varer dessverre ikke helt til påske

Jula er forbi, og et nytt år er i gang. Jeg har litt nyttårsfobi, om man kan kalle det. Har aldri vært spesielt glad i januar og februar, de lange, mørke og kalde månedene. Mars er halvveis okei, da begynner lyset å titte frem, og et snev av livslyst begynner å spire inni meg. Uansett, jeg prøver å gjøre det beste ut av det, og jeg lever enda, tolv dager inn i 2014. Håper dere har hatt en strålende jul, og at dere liker nyttår og hva det innebærer litt bedre enn meg.

Tenkte å komme med en liten oppsummering over ting jeg gjorde og lagde før jul. Det ble en del håndarbeid, men mye av det var jo julegaver, og selv om jeg tror jeg er en av kanskje to som leser bloggen min, er det jo dumt å slenge ut bilder av julegaver i hytt og gevær – bare sånn i tilfelle.

I oktober og november brukte jeg ganske mye tid på å lage litt julenips. Ting til å henge på juletreet, noen kjøleskapmagneter og litt pakkepynt, kanskje?

1

Jeg aner ikke hvor mange skøyter jeg endte opp med å hekle i løpet av førjulstida, men det var en del. Morsomme, enkle og raske småprosjekter som nesten ramlet ut av heklekroken av seg selv. Det ble også noen blå, og noen lilla, i tillegg til en mengde røde og hvite. Noen ble solgt på julemesse, noen havnet på eget juletre og noen ble gitt i julegave. Stort sett ble de satt på som pynt på julegaver, i stedet for å bli pakket inn. Fikk gode tilbakemeldinger fra mottakerne. Trivelig. Oppskriften jeg tok utgangspunkt i finner du HER. Jeg heklet også en million julekuler, men jeg ble egentlig ikke spesielt fornøyd med noen av dem, så jeg orket aldri å ta bilder.

2

En dag våknet jeg opp med et akutt behov for å leke med trolldeig. Vet ikke hvor iveren kom fra, men jeg fikset trolldeig og koste meg med å lage marsipangris- og pepperkakekjøleskapmagneter. Pepperkakene er malt med hobbylakk (som er helt grusomt på trolldeig), og marsipangrisene er bare lakkert med blank spraylakk. Flaks at trolldeig og marsipan er klin lik i fargen! Limpistollim fester seg forresten veldig dårlig på trolldeig, så det er lurt å lakkere baksiden også. Noen av pepperkakene fikk oppheng i stedet for magnet.

3

Det ble en del strikka og hekla julegaver. Jeg har glemt å ta bilde av det meste av det, og har satt mamma på saken om å fotografere litt. De fleste mottakerne bor i hjembygda, så vi får se om hun får til noe. Naboen vår er sauebonde, så hun fikk egenkomponerte sauegrytekluter. De får jeg kanskje vist fram senere.

Noe jeg derimot kan vise frem, er en egenkomponert lightsaber-refleks. Den ble heklet til min beste venninne som er stor fan av Star Wars. Jeg synes Star Wars er grisekjedelig, og har sett én av filmene i sin helhet. Har sovet meg gjennom et par andre og. Men i alle fall, jeg har sett lite av Star Wars, og har liten innsikt i hva som er et godt og bra lasersverd. Jeg googla en del bilder, og prøvde å hekle noe som i det minste kunne minne om en lightsaber. Jeg vet ikke jeg, om man legger godviljen til, så kanskje?

4

Jeg tror mottakeren ble fornøyd, men jeg tror sverdet ble stemplet mer som «søtt» enn «bra». Refleks er uansett viktig, så jeg håper den blir brukt i det skumle januarmørket! Refleksgarn er forøvrig helt grusomt å jobbe med. Dyrt er det og, men gud så smart og gøy, likevel!

En annen god venninne av meg ønsket seg et pannebånd med flette, og det måtte hun jo få! Jeg hadde jo akkurat lært meg fletting, så jeg var skikkelig gira på ting med fletter.

5

Da jeg strikket det var jeg jo helt superfersk i fletting, og fulgte instruksjonene til punkt og prikke, og derfor ble det mer en tvinne enn en flette. For noen dager siden fant jeg ut hvordan man kan få flettinga til å se ut som en standard hårflette-flette med tre deler, og jeg skulle gjerne ha visst om det da jeg satte i gang. Oppskriften fant jeg gratis på Ravelry, HER. Jeg synes ikke kantene man får når man strikker blir spesielt fine, så jeg hekla kanter til slutt.

6

Jeg har ikke møtt venninna mi siden lenge før jul enda, så jeg vet ikke om jeg var i nærheten av hva hun så for seg, men jeg håper hun ikke syntes det var helt bak mål.

Jeg har noen nye prosjekter på gang, men denne posten ble lengre enn jeg hadde planlagt, så det får få oppmerksomhet litt senere.

Hatt en fin jul? Fått noen fine gaver? Gitt bort noen fine gaver? Lagd noen fine gaver?

Dette innlegget ble publisert i håndarbeid og merket med , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

